۱۳۹۱ بهمن ۱۶, دوشنبه

حمله هواپیماهای فرانسوی به شمال مالی

هواپیمای جنگنده فرانسویهواپیماهای جنگنده فرانسوی در تلاش برای بیرون راندن شورشیان از آخرین پایگاه آنها در منطقه‌ای دورافتاده در شمال مالی، به شهر کیدال حمله کرده اند.

سی جت، مراکز آموزشی و ارتباطی پیکارجویان اسلامگرا در اطراف تسالیت، یک منطقه کوهستانی در نزدیکی مرز الجزایر را بمباران کردند
فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه قول داده است پس از شکست شورشیانی که شمال مالی را اشغال کرده بودند به بازسازی این کشور کمک کند.

اما این نگرانی هست که شورشیان در ناحیه کوهستانی نزدیک کیدال تجدید قوا کنند.

هرچند نیروهای فرانسوی روز چهارشنبه فرودگاه کیدال را اشغال کردند، شورشیان گروه طوارق که خواستار تشکیل سرزمین خود در شمال مالی هستند هنوز کنترل شهر را در دست دارند.

دیونکوندا ترائور رئیس جمهور موقت مالی در تلاشی برای به دست گرفتن کنترل کیدال، پیشنهاد گفتگو با این گروه را داده است.

توماس فسی خبرنگار بی بی سی در باماکو، پایتخت مالی، می گوید همزمان نیروهای فرانسوی عملیات تعقیب پیکارجویان اسلامگرا که به نواحی بیابانی یا کوهستانی پناه برده اند را شروع خواهد کرد.

آقای اولاند روز شنبه در باماکو قول داد کمک بیشتری به این مستعمره سابق فرانسه ارائه کند و قول داد کشورش محوطه های فرهنگی آسیب دیده توسط شورشیان را ترمیم کند.

آقای اولاند در بازدید روز شنبه از شهر شمالی تیمبوکتو با استقبال گرمی روبرو شد. این شهر یک هفته قبل به تصرف نیروهای فرانسوی و مالیایی درآمده بود.

در مجموع 3500 سرباز فرانسوی هم اکنون در مالی مستقر هستند.

هیچ نظری موجود نیست: