۱۳۹۱ بهمن ۲۶, پنجشنبه

قطر سفارت سوریه را به مخالفان بشار اسد واگذار کرد

فرقان نیوز: به نقل از سنى نيوز: دولت قطر سفارت سوریه در آن کشور را به مخالفان حکومت بشار اسد واگذار کرده‌ است.
به گزارش بی بی سی، روز چهارشنبه، ۲۵ بهمن (۱۳ فوریه)، سخنگوی ائتلاف ملی سوریه، متشکل از گروه‌ها و شخصیت‌های مخالف حکومت آن کشور، اعلام کرد که دولت

قطر، که پیشتر این ائتلاف را به عنوان نماینده مشروع مردم سوریه به رسمیت شناخته بود، با این ائتلاف روابط کامل دیپلماتیک برقرار کرده‌است.
به گفته سخنگوی ائتلاف ملی، با این تصمیم، سفارت سوریه در دوحه به این تشکل واگذار میشود و یکی از اعضای ائتلاف به عنوان سفیر رسمی دولت سوریه در قطر فعالیت خواهد داشت.
بر فراز ساختمان سفارت نیز پرچم مخالفان حکومت سوریه بر افراشته می‌شود.
در ماه نوامبر سال گذشته و در پی تشکیل ائتلاف ملی سوریه، وزارت خارجه قطر ضمن شناسایی این ائتلاف به عنوان نماینده مردم سوریه، برای برقراری روابط رسمی سیاسی با آن ابراز آمادگی کرد.
با آغاز حرکت اعتراضی در سوریه، دولت قطر رهبران آن کشور را به مدارا با معترضان ترغیب کرد اما با شدت گرفتن درگیری بین نیروهای دولتی و مخالفان، به یکی از حامیان اصلی مخالفان تبدیل شد.
تا کنون شماری از کشورهای جهان، از جمله برخی قدرت‌های غربی، ائتلاف ملی سوریه را به عنوان نماینده مردم آن کشور شناسایی کرده‌اند اما قطر نخستین کشوری است که روابط خود با این تشکل را به سطح سفیر ارتقا می دهد.
بحران سیاسی سوریه حدود دو سال پیش و با تظاهراتی شامل درخواست اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد آغاز شد اما دولت این کشور به منظور پایان دادن به اعتراضات، به اعزام واحدهای ارتش جهت مقابله با معترضان مبادرت کرد.
در ماه‌های بعد، گروهی از نظامیان سوری با ترک خدمت، سازمانی را به نام ارتش آزاد سوریه تشکیل دادند که هدف خود را حمایت از تظاهرکنندگان در برابر حملات نیروهای دولتی اعلام کرد. در ماه‌های بعد، درگیری بین نیروهای دولتی و مخالفان مسلح، شرایط جنگ داخلی را در سوریه ایجاد کرد که هنوز ادامه دارد.
منابع سازمان ملل شمار کشته‌شدگان درگیری‌های سوریه را بیش از شصت هزار نفر تخمین زده و گفته‌اند که صدها هزار تن دیگر در داخل سوریه آواره یا به کشورهای همسایه پناهنده شده‌اند.
مواضع روسیه، لبنان و ایران
همزمان، مقامات روسی اعلام کرده‌اند که در نظر ندارند ارسال اسلحه برای دولت سوریه را متوقف کنند.
به گزارش آسوشیتدپرس، رئیس موسسه دولتی "روسوبورن اکسپورت"گفته است که سازمان ملل صدور اسلحه به سوریه را ممنوع نکرده و روسیه دلیلی نمی‌بیند که از عمل به قراردادهای تسلیحاتی موجود با سوریه خودداری ورزد.
وی در عین حال افزود که تسلیحات صادراتی روسیه به سوریه جنبه دفاعی دارد و عمدتا شامل دفاع ضدهوایی است.
روسیه، همراه با چین و ایران، از حامیان اصلی حکومت بشار اسد در سوریه بوده و با هر راه حلی برای بحران سیاسی آن کشور که شامل کناره‌گیری آقای اسد بوده، مخالفت کرده‌است.
روز چهارشنبه، خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - به نقل از محمد‌رضا رئوف شیبانی، سفیر ایران در دمشق، گفت که جمهوری اسلامی برای میزبانی مذاکرات دولت سوریه و مخالفان ابراز آمادگی کرده است.
اخیرا احمد معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی سوریه، اعلام کرد که آماده مذاکره با دولت سوریه جهت یافتن راه حلی برای بحران سیاسی آن کشور است هر چند تاکید کرد که مذاکره‌کنندگان دولتی باید افرادی باشند که، به گفته او، دستشان به خون مردم سوریه آلوده نیست.
اگرچه اظهارات معاذ الخطیب با انتقاد برخی از شخصیت‌ها و گروه‌های مخالف مواجه شد، اما به گفته منابع ائتلاف ملی، شرط چنین مذاکره‌ای، کناره گیری بشار اسد از قدرت است که دولت سوریه همواره آن را مردود دانسته است.
در واکنش به پیشنهاد رئیس ائتلاف ملی سوریه، علی حیدر، وزیر آشتی ملی در دولت بشار اسد گفت که دولت آماده مذاکره با مخالفان در هر نقطه‌ای از جهان است اما چنین مذاکراتی باید بدون پیش شرط صورت گیرد. با توجه به مشروط بودن پیشنهاد رئیس ائتلاف ملی، انجام چنین مذاکراتی در آینده نزدیک چندان محتمل به نظر نمی رسد.
در عین حال، آقای شیبانی افزوده است که جمهوری اسلامی همواره بر حل سیاسی بحران سوریه از طریق "گفتگوهای ملی" و آماده میزبانی مذاکرات مقامات دو طرف است.

هیچ نظری موجود نیست: