۱۳۹۱ دی ۴, دوشنبه

در حمله یک پلیس زن افغان 'مشاور غیرنظامی آمریکایی' کشته شد

 فرقان نیوز به نقل از بی بی سی : مقامات رسمی افغانستان گفته‌اند که یک پلیس زن افغان در محوطه مقر فرماندهی پلیس در کابل به یک مشاور آمریکایی ناتو تیراندازی کرده و او را کشته است.

ژنرال محمدظاهر، رئیس تحقیقات جنایی پلیس کابل به بی‎بی‎سی فارسی گفت که این پلیس زن، یک "درجه‎دار" است و پس از کشتن این مشاور آمریکایی دستگیر شده است.

آقای ظاهر افزود که او شخصا در جریان بازجویی از این افسر پلیس قرار دارد.

مقامات رسمی گفته‌اند که ظن آن می رود این زن با طالبان در ارتباط بوده است.


نیروهای ناتو مستقر در افغانستان در توئیتر خود کشته شدن این مشاور آمریکایی را تایید کرده و او را "مشاور غیرنظامی قراردادی" خوانده‌اند.

ناتو افزوده که این زن عضو پلیس بوده، اما نیروهای بین المللی یاری امنیت در افغانستان ـ آیساف ـ و پلیس در مورد وابستگی احتمالی او تحقیقات بیشتر انجام می‎دهند.

در یک خبر دیگر آمده که یک سرباز ناتو در شرق افغانستان کشته است.

ناتو در اطلاعیه‎ای گفته که این سرباز در پی حمله شورشیان کشته شده، اما تاکید کرده که قتل این سرباز ربطی به ترور مشاور آمریکایی در فرماندهی پلیس کابل ندارد.

'حمله خودی'


پیش از این در ماه اسفند/حوت سال گذشته کلیک دو مشاور آمریکایی دیگر نیز در مقر وزارت داخله (کشور) افغانستان کشته شدند.

موارد حمله نیروهای ارتش یا پلیس افغان به نظامیان خارجی در افغانستان که "حمله خودی" خوانده می‌شوند، روبه افزایش بوده است و در سال ۲۰۱۲ میلادی، بیش از ۵۰ نفر از اعضای نیروهای نظامی خارجی در افغانستان به دست نیروهای امنیتی افغان کشته شده‌اند.

ولی این اولین‌باری است که یکی از اعضای زن نیروهای امنیتی افغانستان، یکی از اعضای نیروهای ناتو را هدف قرار می‌دهد.

 
براساس گزارش‌ها، در حمله امروز (دوشنبه، چهارم دی/جدی) افسر زن مهاجم در پایگاه نظامی کابل سراغ یکی از مشاوران آمریکایی را گرفته است.

گفته شده است که این مشاور آمریکایی در مسیرش به سمت غذاخوری بود که هدف تیراندازی فرد مهاجم قرار گرفت.

ارتش آمریکا در ماه سپتامبر اعلام کرد که به دنبال چندین "حمله خودی" آموزش نیروهای محلی پلیس افغانستان را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

اعلام شد که آموزش این نیروها پس از پایان تحقیقات درباره ارتباط احتمالی افراد استخدام‌شده با طالبان، از سر گرفته می‌شود.

آموزش نیروهای امنیتی افغان، بخشی کلیدی از استراتژی ناتو قبل از آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان در سال ۲۰۱۴ میلادی به شمار می‌رود

هیچ نظری موجود نیست: